A katalizátor meghibásodásának okai

Ha az Ön katalizátora meghibásodott, a hibát minden bizonnyal az alábbi tényezők valamelyike okozta:

Ha új katalizátort szerel be, haladéktalanul hárítsa el a problémát!

Ha az Ön gépkocsijának valamely hibája a gyári katalizátor meghibásodásához vezetett, az új katalizátor is hasonló sorsra juthat! Az utólagos beszerelésű katalizátor garanciája pedig nem terjed ki a fent leírt okokra visszavezethető sérülésekre.

A beállítatlan motor számos módon károsíthatja a katalizátort, szükségtelen terhelést okozva annak, valamint magának a motornak is. A károsodást általában helytelen benzin/levegő keverék, rossz gyújtásbeállítás vagy visszaszikrázó gyújtógyertyák okozzák. Ezek bármelyike a katalizátor üzemképtelenségét, vagy még nagyobb bajt eredményezhetnek.

A gépjármű üzemanyagának csak a robbanótérben szabad elégnie. A robbanóteret elégetlenül elhagyó üzemanyag bejut a kipufogórendszerbe, és a katalizátort elérve berobban. Ez magasan a normál üzemi hőmérséklet fölé futi a katalizátort, és megolvasztja azt. A probléma oka általában helytelen benzin/levegő keverék- vagy gyújtásbeállítás, korrodált gyújtógyertyák, hibás lambda-szonda, fennakadt úszó, hibás injektor, vagy elromlott szelep.

A kipufogórendszerbe jutott olaj vagy fagyálló sűrű elszennyesedett koromréteget von a kerámiamagra, eltömítve ezáltal a levegőjáratokat. Ez egyrészt gátolja a katalizátor hatékony károsanyag-csökkentését, másrészt növeli a torlónyomást, hot és kipufogógázt nyomva vissza ezáltal a motorba. A robbanótérbe visszaszívott kipufogógáz hígítja a következő ciklus üzemanyagát, ez a motor- alkatrészek túlmelegedéséhez és teljesítménycsökkenéshez vezet. A jelenség oka leggyakrabban kopott dugattyúgyűrűk, hibás szelepfészkek, tömítések, deformálódott motoralkatrészek.

A nem gyújtó, vagy nem megfelelően gyújtó gyertyák következtében elégetlen üzemanyag juthat a kipufogórendszerbe. Az elégetlen üzemanyag a katalizátorba érve berobban, és a katalizátor magját teljesen vagy részlegesen kiolvaszthatja. A gyertyákat és azok vezetékeit rendszeresen ellenőrizzük, és ha elhasználódást, repedéseket tapasztalunk, cseréljük ki.

A lambda-szonda meghibásodása esetén helytelen kipufogógáz értékeket jelez, túl dús vagy túl szegény keveréket idézve elő. Ha túl dús a keverék, a katalizátormag megolvadhat. Ha túl szegény, a katalizátor nem képes a szénhidrogéneket biztonságos anyagokká alakítani, így a jármű nem felel meg a vizsgán.

A katalizátor házában levő mag vékonyfalú, könnyű, törékeny kerámiatest, amelyet sűrű szigetelopólya borít. Ez a magot a helyén tartja és bizonyos mértékig a sérülésektől is védi. Ha azonban a katalizátort kiálló kő, felütődő törmelék megüti, esetleg a kipufogórendszer nincs megfelelően rögzítve és "lóg", a magon repedések keletkezhetnek. Ezután a törött darabok a házon belül zörögni kezdenek, és apróbb darabokra törnek. Az átáramlást akadályozzák, növelik a torlónyomást a kipufogórendszerben, így túlmelegedés áll be, és csökken a teljesítmény. A mag általában akkor törik össze, ha az útról felpattanó kotörmelék megüti, ha túl lazák vagy töröttek a felfüggesztő elemek, ha kátyúba hajtunk vagy terepen közlekedünk.