A lambda szondák

A lambda-szonda, más néven oxigén-érzékelő, a gépkocsi egyik legfontosabb érzékelője. Gyújtógyertyára emlékeztet, és a kipufogócsőbe építve található a katalizátor előtt. Feladata a kipufogógáz oxigéntartalmának mérése. A lambda-szonda kerámiatestének csúcsa platina-bevonattal van ellátva, és fémház védi.
A bevonattal ellátott kerámiatest külső felülete közvetlenül érintkezik a kipufogógázban levő oxigénnel, a belsejébe pedig a külső levegőből jut oxigén. E két pont oxigéntartalma közötti különbség a lambda-szondában feszültséget kelt, melynek mértéke 0,2 és 1,0 V közötti. Ha a feszültség alacsony, az magas oxigéntartalmat és szegény keveréket jelez. Az információt a szonda elküldi a gépkocsi elektromos vezérlőegységének, amely folyamatosan ennek megfelelő módon szabályozza az üzemanyag/levegő keveréket.

A szonda működésének elengedhetetlen feltétele, hogy mintegy 300 °C-ra melegedjen fel. Amíg ez be nem következik, a gépkocsi elektromos vezérlőegysége "szabályozatlanul" üzemel, és az üzemanyag/levegő keveréket előre meghatározott értékek szerint állítja be. Ezek a hideg motorüzemnek megfelelő kissé dús keveréket biztosítanak.

Az üzemi hőmérséklet mielőbbi elérése érdekében a legmodernebb lambda-szondákat beépített fűtőszál melegíti. Ezeket a szondákat a vezetékeik számáról lehet megismerni: a három vezetékeseknél az egyik a jel, a másik kettő a fűtést biztosítja; négy vezeték esetén a negyedik a futőszál által keltett esetleges zavaró jeleket vezeti el. Hasonló ez a TV koax kábeléhez, ahol a külső vezeték a zavaró jeleket távolítja el. A gépkocsi elektromos vezérlőegysége ezáltal majdnem teljesen tiszta jelet kap.

A szondát az ólomvegyületek, az olaj, a szilikon és a fagyálló károsíthatja. A katalizátorhoz hasonlóan a lambda-szondát is tönkreteheti a motor hibás vagy nem rendeltetésszerű működése (gyújtáskimaradás, "beugratással" indítás stb.) Motoradalék okozta szilikon-szennyeződésre utal, ha a szondán fehér filmréteget látunk. Sötét, kormos bevonatot túl dús keverék, a motor rossz állapota, túlzott olajfogyasztása okozhat.

A lambda-szonda meghibásodásának leggyakoribb tünetei:

  1. A gépkocsi időnként megtorpan, majd nekilódul;
  2. Normál vezetési körülmények között túl magas a fogyasztás;
  3. Az emissziómérés magas értékeket mutat;
  4. A műszerfalon visszajelző lámpa jelzi a szonda hibáját;
  5. A gépjármű komputere keverékképzési hibakódot ad.

Ha a lambda-szondán bármilyen kezdődő minőségromlást észlelünk, cseréltessük ki! a hibás lambda-szonda
potenciális veszélyt jelent a katalizátorra, idővel tönkreteheti azt. A szonda cseréjekor szükséges a gépjármű
átvizsgálása is, hogy megszüntethessük a szonda meghibásodásához vezető problémát!